Chcem si sám vydať knihu! Čo k tomu potrebujem?

Strávili ste dlhé mesiace písaním toho najlepšieho diela, aké si len viete predstaviť. Popritom ste si študovali, ako čo najlepšie gradovať dej, ako vybičovať napätie a dať knihe jedinečnú atmosféru. Všetky tieto vedomosti ste vložili do diela a očakávate za to ocenenie knihomoľov na celom svete…

Vydavateľstvá na Slovensku (vrátane Elistu) však dostávajú mnohonásobne viac zaujímavých rukopisov, ako sú schopné a ochotné vydať. A tak musia často odmietať aj kvalitné diela. Preto sa niektorí autori rozhodnú, že si chcú dielo vydať sami – na vlastné náklady ako samovydavatelia.

Neváhajte nazrieť do edičných plánov vydavateľstiev (tu je napríklad náš), aby ste zistili, či žáner, ktorý píšete vôbec vydávajú.

Možno je toto aj váš prípad

Poslali ste svoje dielo do rôznych vydavateľstiev a všade vás odmietli a navyše ste stratili niekoľko mesiacov času čakaním?
Alebo ste to ani neskúsili a rovno ste sa rozhodli, že si chcete dielo vydať sami?
V oboch prípadoch bol tento článok napísaný presne pre vás!

Aký je rozdiel medzi samovydaním a vydaním cez vydavateľstvo?

Najväčší rozdiel je v tom, že v prípade vydania diela cez dobré vydavateľstvo nenesie žiadne náklady na jeho vydanie autor, ale celá investícia je na pleciach vydavateľa (editácia, korektúra textov, grafika, zalomenie, tlač, distribúcia, marketing a ďalšie činnosti…). Odmenou pre autora je obyčajne podiel na zisku z diela podľa dohody s vydavateľom – o tom si ešte viac povieme neskôr.

V prípade samovydania si musí autor zabezpečiť všetky činnosti sám – v kvalite, za ktorú sa nebude musieť hanbiť! Následne musí vymyslieť, ako bude dielo predávať, aby mal nádej, že sa mu jeho náklady vrátia. Nemusí sa ale o zisk s nikým deliť, a tak v prípade veľmi úspešnej knihy môže naozaj slušne zarobiť!

Koľko na knihách zarobím? (naivný scenár)

Často si začínajúci autori (a zákazníci) mylne myslia, že kniha, ktorá sa predáva v kníhkupectve za 10 €, prinesie autorovi zisk aspoň 5 € za predaný kus. Tiež si myslia, že z prvotiny v prvom náklade predajú aspoň 10 000 výtlačkov… a keď k tomu pridajú ešte dotlač a zatiaľ dopíšu ďalšie knihy, ktorých námet už nosia v hlave, môžu začať vyberať pozemok na Bahamách neďaleko Širokého vily. Toto je žiaľ trošku naivná predstava.

Koľko mám šancu zarobiť, keď vydám knihu cez vydavateľa?

Budeme kalkulovať s nákladom 1000 kusov a koncovou predajnou cenou 10 €. Väčšina vytlačených kníh sa pravdepodobne predá cez kníhkupectvá, ktoré si spolu s distribútorom zoberú 50% z predajnej ceny. Obyčajne pošlú peniaze za predané kusy vydavateľstvu až s niekoľkomesačným oneskorením. Nezábudajme ale, že musíme odviesť aj daň 10%. Vydavateľstvo investovalo do vydania diela pri náklade 1000 ks v priemere okolo 2000 – 3000 € (mäkká väzba, čiernobiela tlač).

Preto, aby vydavateľstvo malo šancu sa dostať do zisku, autor bežne dostáva okolo 50 centov za predaný kus diela. Samozrejme v prípade vyššieho množstva výtlačkov a v prípadne dotlače už bývajú tie podmienky pre autorov o čosi výhodnejšie.

Koľko zarobím, keď si knihu vydám sám?

Teoreticky skoro všetko, čo vydavateľ a autor v predošlom prípade. Problém je, že sa môže stať, že sa kniha nebude dobre predávať a autorovi sa investícia nemusí vrátiť. Napríklad aj z dôvodu, že nebude mať dielo peknú obálku, kvalitnú korektúru, dostatočnú propagáciu, či distribúciu (ako samovydavateľ zrejme nevybojujete u distribútorov ani zďaleka také podmienky ako zabehnuté vydavateľstvo).

Na korektúre a grafike príliš nešetrite, lebo sa vám to môže vypomstiť. Riziko veľkej straty na vydanej knihe môžete výrazne eliminovať, ak svoje dielo vydáte najskôr ako e-knihu… a následne na základe odporúčania čitateľov môžete dielo vylepšiť – zmeniť obálku, opraviť chyby v texte, či vylepšiť aj dej. Radšej až keď vychytáte všetky muchy, investujte aj do tlače.

Krok za krokom: Ako si vydať dielo sám?

  1. Neuspokojte sa hneď s podobou diela, aká sa vám pozdáva. Dopísaný rukopis dajte na kontrolu svojim známym, a nech vám ho čo najviac „ofrflú“. Nenechajte sa len tak poťapkávať po pleci, ale chcite čo najostrejšiu kritiku, ak ju dokážete prijať. Nech vám navrhnú, čo by sa dalo zlepšiť v deji – odstrániť nudné časti, či pridať opisy pre lepšie navodenie atmosféry. Raďte sa s ľuďmi, ktorí prečítajú aspoň 5 kníh ročne. Aj sami si prečítajte čo najviac kvalitných diel z podobného žánra, ale nesnažte sa kradnúť nápady. Pozor, aby sa nestalo, o čom vraví Albert Camus:

    „Vaše dielo je dobré a originálne, škoda len, že tie dobré pasáže nie sú originálne a tie originálne dobré.“

  2. Zvážte si, v akých formátoch chcete dielo vydať. Stačí vám e-kniha, alebo chcete aj tlačenú? Pri tlači si dávajte pozor na to, že čím menej kusov tlačíte, tým vyššia je cena za kus. Ale vytlačiť veľa ležiakov tiež nie je správna cesta. Skúste si preto čo najlepšie odhadnúť prvotný záujem. Skvelá spôsob, ako získať záujemcov skôr, ako dielo vydáte je predpredaj, alebo dokonca skúsiť spraviť zbierku na vydanie diela – napríklad prostredníctvom webov ako startovac.cz, hithit.com alebo v prípade anglickej verzie kníh napríklad kickstarter.com, či indiegogo.com. Prípadne môžete skúsiť osloviť aj sponzorov. Napríklad ak píšete o rodnej obci, zrejme vám starosta pomôže. V prípade cestopisu by ste zase mohli osloviť cestovné kancelárie, či outdoorové predajne.
  3. Rozhodnite sa, či chcete dielo vydať pod vlastným menom, alebo pod pseudonymom. Spisovateľov tvoriacich pod pseudonymom je viac, ako sa môže zdať – dôvody sú rôzne. A niektorí majú aj viac pseudonymov. Dokonca niektorí spisovatelia si dávajú nielen cudzojazyčne znejúce prezývky, ale dokonca volia aj iné pohlavie. Niektoré ženy napríklad píšu aj v neskoršom veku knihy pod svojimi dievčenskými menami, na ktoré si už čitatelia zvykli. Nevýhoda pri prezývkach je napríklad náročnejšia propagácia, preto sa do nej zbytočne nehrňte, ak na to nemáte rozumný dôvod. Iné je to napríklad v prípade autorov detektívok Dominika Dána a Romana Horňáka, ktorí obaja pôsobia v radoch polície a popisujú skutočné prípady.
  4. Získajte pre svoje dielo ISBNMedzinárodné štandardné číslo knihy (International Standard Book Number). Bez toho by ste svoje dielo nemali predávať. Najjednoduchšie je oň požiadať na stránke Slovenskej národnej knižnice: http://www.snk.sk/sk/ziadost-o-pridelenie-cisla-isbn.html
    Pridelené vám bude obyčajne do dvoch pracovných dní, a to bezplatne. Ak by vás to zaujímalo, tu sa môžete pozrieť, na aké rôzne diela bolo ISBN už pridelené: http://www.snk.sk/sk/informacie-pre/vydavatelov/isbn/ohlasene-knihy.html
    Nezabúdajte, že pre každý formát knihy potrebujete iné ISBN (brožovaná väzba, pevná väzba, ePub, Mobi, PDF, iné..).
  5. Nechajte dielo skontrolovať kvalitným korektorom. Tým nemyslíme učiteľa slovenčiny, ale naozaj odborníka, ktorý sa tomu venuje a odvedie kvalitnú prácu. Ak chcete najlepšiu kvalitu, môžete nechať podrobiť dielo dvojitej kontrole – jeden korektor skontroluje po druhom. S korektúrou diel sa neváhajte obrátiť aj priamo na nás – získate cenné odporúčanie pre skvalitnenie čitateľského zážitku z vášho diela, vychytáme gramatické a štylistické chyby, a to všetko pod vaším dohľadom za výhodnú cenu.
  6. Obálka predáva! Preto si ju vytvorte, alebo nechajte spraviť čo najzaujímavejšiu a najkrajšiu. Grafický návrh nechajte posúdiť čo najviac ľuďom a kým nebude spĺňať najvyššie kritériá, neuspokojte sa s ním. Grafik by mal vedieť dodať tlačiarni tlačové podklady v CMYK farbách, pri aspoň 300 dpi, s orezovými značkami, potrebnou spadavkou (v závislosti na väzbe knihy), s čiarovým kódom na zadnej strane. Ten si môžete vygenerovať zo svojho ISBN napríklad tu: http://www.terryburton.co.uk/barcodewriter/generator/
    V prípade záujmu vám vieme pomôcť aj s prípravou profesionálnej obálky, s ktorou budete určite spokojní!
  7. Vytvorte e-knihu – môžete ju predávať aj pred vydaním tlačenej knihy. V prípade elektronickej knihy sa neuspokojte len s jedným formátom – zvlášť, ak by ním malo byť PDF. Keď ponúknete svoje dielo vo formátoch ePub, Mobi a PDF, môžete získať oveľa viac zákazníkov. Ak by ste si s vytvorením e-knihy na profesionálnej úrovni nevedeli rady, radi vám s tým pomôžeme.
  8. Správne zalomené vnútorné listy knihy sú nutné, aby ich tlačiareň vedela presne vytlačiť. Podklady treba poslať v tlačovom PDF so správnym rozmerom listov s orezovými značkami. Ako správne zalomiť strany diela, si môžete naštudovať na internete, alebo si to nechajte spraviť odborníkom. Je to relatívne zdĺhavý proces, zvlášť, ak s tým nemáte skúsenosti… Môžete však ušetriť dosť veľa peňazí výmenou za mnoho času, ak sa podujmete spraviť to sami. Zvoľte si písmo, ktoré bude dostatočne veľké, aby sa príjemne čítalo. Rozmyslite si, či chcete rozdeľovať slová na konci riadkov (-), alebo budete riskovať, že vám vzniknú rôzne medzery medzi slovami. Niektoré predložky a spojky by sa nemali nachádzať na konci riadkov. Ideálne je nechať korektora, aby ešte prebehol celé dielo po zalomení a upozornil (alebo rovno opravil) všetky prehrešky, ktoré si grafik nevšimol.
  9. Oslovte tlačiarne so žiadosťou o cenovú ponuku a napíšte im, koľko kusov chcete tlačiť a aké parametre by mala mať vaša kniha: rozmer, farebnosť vnútra a obálky, gramáž a typ papiera, väzba knihy a ďalšie. Nebojte sa týchto technických vecí, tlačiari vás usmernia a poradia. Skúste osloviť viac tlačiarní, pretože ceny a kvalita môžu byť veľmi rozdielne. Aj s týmto krokom vám vieme pomôcť a vďaka dlhodobej spolupráci s tlačiarňami vám zabezpečiť zrejme lepšiu cenu, akú by tlačiarne ponúkli priamo vám.
  10. Čaká vás najdôležitejší krok, a to je samotná propagácia diela. S propagovaním by ste mali začať určite skôr, ako bude dielo vydané. Buďte kreatívni a vyvolajte záujem o svoju knihu. V prvom rade si napíšte skvelú anotáciu, pripravte facebookovú fanúšikovskú stránku, instagram, blog, či inú formu online reklamy. Dohodnite si “krst” knihy, besedy v knižniciach, či čajovniach, interview do časopisov, novín, rádia, alebo dokonca televízie, pripravte si trailer, spustite predpredaj cez distribútorov, vložte knihu do internetových knižných databáz, poproste známych o úprimné recenzie na knižných weboch, oslovte recenzentov… čim viac toho spravíte, tým väčšia šanca, že sa o vašej knihe niekto dozvie a že si ju aj kúpi. Veľa autorov pohorelo práve na zlom marketingu a ich knihy im zapadajú prachom u babky na pôjde.
  11. Keď už máte svoje dielo vytlačené, máte zo zákona povinnosť do 10 dní od vydania poslať do knižníc povinné výtlačky – inak vám hrozí dokonca pokuta. Ak ste tlačili v náklade do 500 kusov, sú to spolu 4 výtlačky a nad 500 kusov až 10 kusov (Adresy knižníc s nárokom na povinné výtlačky nájdete TU). E-knihy treba poslať na CD do SNK (nie viac ako 10 súborov na jedno CD). Za tieto výtlačky, CD a zaplatené poštovné a balné nezískate žiadnu náhradu. Jediný spôsob, ako z nich aspoň niečo teoreticky získať, je zaregistrácia v autorskej spoločnosti – Lita.sk. Keď si čitatelia budú z knižníc požičiavať vaše diela, môže vám vzniknúť nárok na honorár. Aby ste mohli získať ešte viac peňazí, skúste ponúknuť svoje knihy knižniciam v okolí.
  12. Či už ide o tlačené, elektronické, alebo audio knihy – o distribúciu sa môžete postarať sami, alebo využiť služby distribútorov. Distribútor si bežne nárokuje v prípade tlačenej knihy 45 – 60% z odporúčanej predajnej ceny knihy po zdanení (ak nie ste platiteľom DPH) a 30 – 40% z odporúčanej predajnej ceny elektronickej verzie knihy. Výhodou pre vás je, že sa kniha zrejme dostane väčšiemu okruhu potenciálnych zákazníkov, a to s minimom vašej námahy. Distribútor totiž spolupracuje priamo s kníhkupcami a vašu knihu im sám dokáže včas dodať. Diela si distribútor berie do komisionálneho predaja. Ak sa však chcete o distribúciu starať sám, či už úplne, alebo aspoň čiastočne, budete si musieť zabezpečiť zmluvy priamo s predajcami a nájsť spôsob, ako im diela včas posielať. Občas sa môže stať, že budú mať záujem len o jedno dielo a vy im ho musíte rýchlo poslať na svoje náklady. Pravdepodobne si však dohodnete skoršie výplatné termíny ako s distribútorom, kde bežne musíte 2-3 mesiace čakať, kým vám pošle peniaze z predaných diel. V prípade elektronických diel si viete najvýhodnejšie dielo predávať cez jednoduché stránky ako payhip.com a gumroad.com, ktoré vám umožnia najjednoduchšie predávať knihu bez toho, aby ste mali vlastný eshop. V prípade záujmu vám vieme pomôcť aj s distribúciou knihy, ktorú si vy sami vydáte.
  13. Cena knihy by mala byť nastavená v závislosti na vašom cieli – čo chcete knihou dosiahnuť. Či máte v úmysle knihu vydať a získať od čitateľov nazad aspoň svoje náklady, alebo máte ambíciu na knihe aj zarobiť. Zvoliť správnu cenu, ktorá by pokrývala náklady na vydanie a neodradila čitateľa nie je celkom jednoduché. No na úvod sa môžete inšpirovať predajnou cenou podobných kníh v kníhkupectvách a snažiť sa ju napodobniť. Neskôr si môžete skúšať cenu meniť (spraviť akciovú cenu, či pridať darček) a sledovať správanie kupujúcich. Môžete napríklad dať e-knihu na predaj aj za pár centov, vďaka čomu môžete získať pár prvých referencií a potom aj stúpne záujem o knihu pri vyššej cene.
  14. Keď už vám kniha prináša prvé peniaze, na začiatku nového roku si budete musieť podať daňové priznanie a zaplatiť daň z príjmu. Žiaľ, náklady ktoré ste s vydaním knihy mali, vám nepomôžu k zníženiu zisku a tak daň zaplatíte, aj keby ste boli na knihe stratoví.
  15. Koncom februára, alebo začiatkom marca vám Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky pošle emailom Oznam o štátnom štatistickom zisťovaní v oblasti kultúry za uplynulý rok – výkaz Kult 4-01, ktorý musíte samozrejme pod hrozbou pokuty vyplniť. Ide o dosť rozsiahle zisťovanie, ktoré vás dokáže obrať o mnoho hodín a nervov. Napríklad sa pýtajú koľko a akých kníh ste vydali, koľko a v akom formáte sa ich predalo. Vydavateľstvá musia vyplňovať aj informácie o tom, aké mali náklady a na čo všetko, aké mali príjmy a informácie o zamestnancoch a ich príjmoch, vrátane evidencie, koľko je žien, koľko je invalidov. Neostáva nám nič iné, ako dúfať, že to bude aj na niečo dobré…

To najdôležitejšie na záver

Nepúšťajte sa do písania knihy, pokiaľ vaším jediným cieľom je vidina zisku. Pravda je taká, že len malé percento autorov zarobilo na knihách viac, ako by za rovnaké množstvo odpracovaných hodín zarobili napríklad prácou v stánku rýchleho občerstvenia. Kníh sa na Slovensku vydáva obrovské množstvo, ale číta sa málo. Celkové množstvo knižných titulov rýchlo pribúda, ale množstvo čitateľov nie. Píšte preto nezištne, ale s chuťou a keď do toho dáte maximum zo seba, čitatelia to pocítia a budú vás odporúčať. Najlepšou reklamou je úprimné odporúčanie od známych.
Špeciálne upozornenia:
– Pokiaľ píšete marginálny žáner – napríklad básne, dobre si rozmyslite, či naozaj sa nájde dostatok záujemcov, čo si ich chcú kúpiť.
– Nepredpokladajte, že si vašu knihu kúpia všetci vaši kamaráti… aj keby ste boli tým najlepším spisovateľom na svete.

Oplatí sa preštudovať:

Kedy umelec alebo autor diela platí príspevok do Literárneho fondu a sankcie za nezaplatenie
Zdaňovanie príjmov autorov (z autorských honorárov) v roku 2017
Ako sa oplatí zdaniť autorské honoráre za rok 2017
Zmena výšky paušálnych výdavkov

Tags: , , , , ,

Žiadna odozva to “Chcem si sám vydať knihu! Čo k tomu potrebujem?”

  1. Štefan Polgári 23. apríla 2017 at 16:43 Permalink

    Sám som k téme napísal síce kratší, ale tiež veľmi praktický článok 🙂 http://www.polgari.sk/5-veci-o-vydani-knizky-bez-vydavatelstva

Pridaj komentár

Až do konca roku 2017 poštovné a balné ZADARMO. Nakupovať u nás sa naozaj oplatí! :) Skryť

0

Your Cart