Knižný trh nám ponúka obrovské množstvo titulov a vybrať si medzi nimi nie je ľahké. Niektorí stavia na recenzie, iní sa snažia vybrať si na základe vlastného názoru, ktorý si na knižku spravia medzi regálmi kníhkupectva. Ale po akej knižke siahnu, okrem názvu a žánru, určite ovplyvní aj to, ako kniha vyzerá navonok – teda jej obal a väzba.

Pripraviť peknú a vhodnú obálku pre knihu nie je taká jednoduchá záležitosť… A často ani lacná.

Hoci sa vraví „nesúď knihu podľa obalu“,  v praxi sa toho ľudia držia len čiastočne. Kto sa chce svojou knihou presadiť na trhu, musí preto okrem kvalitného a originálneho textu zaujať čitateľov aj vizuálnou stránkou knihy.

Jedna vec je voľba grafiky, ktorá samozrejme musí zodpovedať obsahu diela. Kto si kúpi detektívny román, keď na obálke bude detská ilustrácia?

Druhá vec je voľba knižnej väzby, tá má tiež isté princípy. Lenže tu opäť vstupuje do hry aj cena. Kým 200-stranová kniha formátu A5 s čiernobielou tlačou a mäkkou väzbou sa dá pri 1000-kusovom náklade vytlačiť pri cene 1 euro za kus, v prípade pevnej väzby s prebalom (alebo bez prebalu) môže vydavateľ počítať s dvojnásobnou cenou. Tieto náklady sa samozrejme musia premietnuť aj do ceny knihy pre koncového zákazníka. Sú ale zákazníci ochotní priplatiť si za pevnú väzbu? A ak áno, tak pri akých žánroch? Na toto som sa rozhodol opýtať ľudí v ankete, na ktorú mi cez internet odpovedalo 129 náhodných respondentov. Pozrime sa spolu na výsledky.

Anketa o kniznej vazbe

Anketa o kniznej vazbe

Tiež som si spravil malú sondu do preferencií čitateľov, aby som vedel, aké žánre preferujú a aký formát kníh majú najradšej.

Anketa o kniznej vazbe

Výsledok nie je veľmi prekvapivý…

Pri obľúbených žánroch dominujú romány a pri formátoch jednoznačne tlačené knihy.

Z hlbšieho prieskumu mi vyplynulo, že tí, ktorí preferujú iné ako tlačené knihy, sa nezaujímajú, alebo nevedia odporučiť knižnú väzbu. Tento prieskum som robil hlavne kvôli tomu, aby mi pomohol sa rozhodnúť, či sa oplatí nový detektívny román od Romana Horňáka „Kat“, vložiť do pevnej väzby. Mimochodom, nedávno som robil s autorom rozhovor nielen o tejto skvelej detektívke, ktorá sa okamžite zaradila medzi najpredávanejšie e-knihy aj na Martinuse.

Alebo sa viac oplatí ušetriť náklady a dať nového Kata podobne ako jeho predchodcov do mäkkej väzby? Pri svojej analýze som pochopiteľne najviac bral do úvahy odpovede ľudí, ktorí majú najradšej romány. Medzi nimi mi jasne vyšla preferencia pevných väzieb.

Najsprávnejší prístup by ale možno bol dať čitateľom priamo v kníhkupectvách k dispozícii knihu v oboch druhoch väzieb. Pretože niekto od knihy očakáva len ten príbeh a vyhovuje mu, keď zaň zaplatí čo najmenej, iný knihu berie aj ako dekoráciu či peknú a odolnú kamošku do svojho príbytku a je si ochotný priplatiť. Kým u nás ešte tie cenové rozdiely medzi mäkkou a pevnou väzbou nie sú až také výrazné, napríklad na Amazone si čitatelia za vyšší luxus (pevnú väzbu) zaplatia aj dvojnásobnú cenu.

Ako mi prezradil jeden ostrieľaný predajca na Amazone, taktika je taká, že najprv vyjde kniha len v pevnej väzbe za vysokú cenu. A až následne, keď sú prví fanúšikovia a nedočkavci nabažení, vyjde kniha aj v mäkkej väzbe pre bežných spotrebiteľov.

A čo iné žánre?

Pozrime sa ešte spolu na ďalšie výsledky prieskumu. Zdá sa, že čo sa týka kníh pre deti, preferencia je jasná a veľmi logická. Pevná väzba zaručí zvlášť u dieťaťa dlhšiu životnosť a zároveň, keďže sa detské knihy často tlačia vo formáte A4, mäkká väzba je akosi nevyhovujúca.

Poézia je zase veľmi náročný žáner, o ktorý na trhu nie je až taký veľký záujem. A hoci sa podľa výsledkov ankety zdá, že by bolo vhodné dať jej mäkký obal, myslím, že rozumnejšie by bolo nájsť inú vzorku respondentov – takú, ktorú tvoria len milovníci tohto žánru. 🙂

Na záver sa pozrime na cestopisy. Tie boli evidentne väčšinou poňaté ako jednoduchá knižka na jedno prečítanie a rolu zohrala cena. Zrejme už relatívne nízkou cenou v ankete som vytvoril dojem, že nepôjde o knižku s farebnými obrázkami na kriedovom papieri. Autor cestopisu s peknými farebnými fotografiami by mal však určite zvoliť honosnejšiu väzbu pre svoju publikáciu… Žiaľ, aby sa mu vrátili náklady, predajná cena bude musieť byť vyššia ako tá v ankete.

Ako vy vnímate knihu z hľadiska vzhľadu a spracovania? Je pre vás dôležitý len samotný text alebo aj niečo iné?

3 Komentáre

  • Trackback: Učiteľský zápisník - učiteľom od učiteľov - Vydavateľstvo Elist
  • Peter Šufliarsky Posted 1. augusta 2016 13:32

    Obálka predáva ako prvá, pretože text sa odhalí až neskôr. Ja osobne preferujem pevnú väzbu s prebalom. Z hladiska toho že ľudia uprednost ili v ankete práve tlačené kniky tak im určite nestačí len text ale aj všetko čo k tomu patrí. Mňa by skôr zaujímalo koľko asi tak stojí trebars ilustrácia obálky a odkiaľ ju vydavateľstvá berú, pretože si myslím, že sú určite lacnejšie prostriedky v podobe mladých umelcov než nejaké predkreslené fonty.

    • Elist Posted 1. augusta 2016 13:48

      To máte pravdu, evidentne tlačená kniha predstavuje pre ľudí väčšiu hodnotu ako iný formát, predsa len je to niečo, čo sa dá chytiť a tak sa k tomu dá budovať aj lepší vzťah.

      Čo sa týka grafickej stránky obálky, tá záleži od rozpočtu, aký si vydavateľstvo môže investovať do knihy a akú predajnosť očakáva, aby sa investícia mohla aj vrátiť. Pokiaľ ide o nízkorozpočtové obálky, tie sa dajú vyskladať aj voľne dostupnými obrázkami zo špeciálnych internetových stránok, či fotobánk.

      Animácie mladých umelcov tiež nemusia byť drahé, pohybujú sa v v rozmedzí od 15 do 50 euro. Svoje služby pre tento účel ponúkajú ľudia na weboch, ako napríklad jaspravim.sk, alebo na rôznych zahraničných obdobách. Samozrejme zapracovanie takejto ilustráie predstavuje ďalšie náklady, ale cena obálka sa vôjde do 100 €.

      Pokiaľ ale ide o profi obálky, napríklad spomenutý Kat od Romana Horňáka, tak grafika sa pohybuje v stovkách eúr.
      Konkrétne ceny profesionála nájdete napríklad na tejto stránke: http://www.kitfosterdesign.com/
      Dôležitým faktom, ktorý tu zohráva rolu je, či je to predpripravená grafika, alebo obálka spravená na mieru podľa predstáv zákazníka a podľa časti diela, ktorú si dizajnér prečíta.

      Niekedy si čitateľ až po prečítaní knihy a opätovnom preštudovaní obálky uvedomí niektoré súvislosti, ktoré sú na obale zamaskované. Napríklad v prípade obálky Kata v ľavom hornom rohu nájdete niečo, čo pochopíte až keď knihu dočítate. 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné položky sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.